Employee advocacy: Sådan kan medarbejderne hjælpe din virksomhed

0
11

Ifølge en undersøgelse fra Google, er den største grund til at folk køber et produkt – at de har fået det anbefalet af en ven.

På sociale medier er folk 16 gange mere tilbøjelige til at læse et opslag om en virksomhed, fx på Facebook, hvis det kommer fra en ven fremfor fra virksomheden selv.

Netop disse fakta gør, at employee advocacy er et enormt effektivt værktøj, når det gælder at promovere dit brand og øge salgstallene. Find derfor ud af her, hvad employee advocacy er, hvad du kan bruge det til og hvordan du kommer i gang.

 

Hvad er employee advocacy?

Employee advocacy er helt simpelt når du får medarbejderne i din virksomhed til at advokere for dit brand. Det vil sige, at medarbejderne anbefaler virksomhedens produkter til deres omgangskreds. Det kan ske på sociale medier eller ansigt til ansigt. En employee advocate er altså en medarbejder, som sørger for, at virksomheden og dets produkter får positiv omtale og bliver eksponerede.

At bruge employee advocacy er rigtig smart, fordi medarbejderne har et bredt kendskab til produkterne og derfor kan sikre, at folk får et troværdigt kendskab til det, I sælger i virksomheden.

Samtidig ved du, at medarbejderen gerne vil virksomheden det bedste, og derfor kan han eller hun netop repræsentere virksomheden eksternt.

 

Hvordan kan employee advocacy se ud?

Mange tænker allerførst på de sociale medier, når en virksomhed skal promoveres. Og det er også klart det mest effektive at have employee advocates til stede på platforme som Facebook, Instagram og Twitter.

Men employee advocacy kan også se ud på en anden måde. Har I i virksomheden for eksempel trykt t-shirts med virksomhedens logo, givet nøglesnore med logoet til medarbejderne eller andet merchandise – drikkedunke, badges, klistermærker osv. – så er det også med til at give virksomheden eksponering. Hver gang en medarbejder bruger noget med virksomhedens logo, så taler det godt om firmaets brand.

 

Hvad er fordelene ved employee advocacy?

Fordelene ved employee advocacy er mange. En af dem er at jeres virksomhed kan nå meget længere ud på de sociale medier. Employee advocacy kan på den måde være med til at skabe et langt stærkere brand omkring jeres produkter og i sidste ende være med til at øge salgstallene.

En anden fordel er også, at det er med til at give et bedre arbejdsmiljø. Når medarbejdere er villige til at være ansigtet udadtil for en virksomhed, så betyder det også, at de er stolte af virksomheden.

 

Hvordan kan jeg inkorporere employee advocacy i min virksomhed?

Start med at have en positiv medarbejderkultur. Det kræver, at medarbejderne anerkendes, når de har gjort et godt stykke arbejde. For eksempel tiltag som “månedens medarbejder” er med til at give medarbejderne følelsen af, at de arbejder for den rette virksomhed.

Det er vigtigt også at sætte mål for hvad du vil opnå med employee advocacy. Måske vil du øge det organiske reach på Facebook eller sænke omkostningerne for markedsføring. Forklar derefter fordelene til dine medarbejdere, og vælg en medarbejder eller flere, som kan være ansigtet udadtil. Så kan du sætte i gang. Har du brug for mere viden, læs da mere om employee advocacy her.