spot_img
ForsideNyhederneFacebook giver nye muligheder for velgørenhed

Facebook giver nye muligheder for velgørenhed

Facebook har mandag den. 9 oktober åbnet op for en ny funktion, som kan hjælpe med organisationer, som arbejder med nødhjælp og indsamling. Den nye funktion er en knap, hvor man har mulighed for at donere igennem Facebooks egen betalingssystem.

Funktionen er forbeholdt udvalgte NGO’er

Det er dog ikke alle organisationer, som har mulighed for at bruge funktionen med det samme. I Danmark er en af de udvalgte organisationer Unicef, som ser positivt på den nye funktion.

Christian Sophus Ehlers som er Digital Chef for Unicef Danmark, udtaler til Jyllands Posten: “Det kan blive en gamechanger for, hvordan vi hidtil har lavet indsamlinger. Hvorfor skal brugerne besøge organisationernes hjemmesider, hvis de kan donere med to klik på facebook, uden at de forlader deres newsfeed.”

Christian Ehlers fortsætter “For Unicef Danmark kan det blive en afgørende funktion, som kan gøre hele processen nemmere. Førhen skulle man donere igennem det almindelige betalingssystem eller via mobilpay. Der er nu kommet en helt ny mulighed, hvor det kun kræver få kliks. For at kunne donere igennem den nye funktion, skal man dog give Facebook ens betalingsoplysninger, og det er ikke alle, som er lige positive over den nye mulighed.

Facebook kan misbruge dine oplysninger

Jesper Lund fra IT-Politisk forening ser en bekymring ved den nye funktion, da Facebook kan ende med at sidde med endnu flere privatoplysninger om personer, end de gør i forvejen.

Christian Sophus Ehlers mener dog selv, at den nye funktion vil gøre det nemmere for forbrugeren, selvom han godt forstår bekymringen ved at give flere oplysninger til Facebook:

“Alt hvad der er af algoritmer, likes og viralitet, som der i forvejen er på Facebook, det bliver bygget ind i det her som en naturlig del. Indsamlingerne bliver præsenteret for dig på baggrund af din tilknytning til forskellige sider. Man kan sige, at du som side er i konkurrence med alle mulige andre sider. Vi er i konkurrence med Red Barnet og SOS Børnebyerne og andre organisationer. Samtidig er vi i konkurrence med Coca-Cola, Carlsberg og min søsters billeder fra weekenden og mine egne billeder med mine venner. Der er rigtig stor konkurrence i at få plads i nyhedsfeedet,” udtaler Christian Sophus Ehlers til Jyllandsposten.

Andre metoder er blevet prøvet af

Inden for områder som donation, er der blevet prøvet forskellige metoder af, som har fået en negativ medfart. Rødkors prøvede for nylig, at udsende SMS’er, som havde til formål, at få folk til at donere. Det faldt dog ikke i ret god jord ved mange, og Rødkors oplevede en stor modstand ved mange af modtagerne.

latest articles