Få det maksimale ud af dine besøgende på din hjemmeside

0
314

Et af de vigtigste parametre, hvis ikke dét vigtigste, ved at drive en webshop, er at få så mange besøgende som muligt til at konvertere til et køb. Driver du en webshop, ved du med stor sandsynlighed allerede, hvor meget det koster og kræver at drive trafik til din webshop og skal omsætningen øges, skal marketingbudgettet også. Men det behøver ikke nødvendigvis være sådan.  

Du har nemlig mulighed for at arbejde med at øge din konverteringsrate frem for at drive mere trafik til din webshop. Øger du konverteringsraten, betyder det altså, at du får flere af dine besøgende til at konvertere fra at være besøgende til at gennemføre et køb. På den måde har du altså mulighed for at øge din omsætning, uden du skal kaste flere penge efter marketing. 

Hvad er en god konverteringsrate?

Det er meget svært at give et entydigt svar på, da der er mange parametre, der påvirker, hvad niveauet på en tilfredsstillende eller god konverteringsrate er. Derfor findes der heller ikke et entydigt svar på, hvad konverteringsraten på din webshop skal ligge på, men ligger den på 1-3% er det meget gennemsnitligt. (Kilde: https://grafikr.dk/konverteringsoptimering/

Driver du relativt meget trafik til din webshop, mens din konverteringsrate ligger på 1-2%, er det en rigtig god grund til at begynde at arbejde med konverteringsoptimering – også kendt som CRO – så kan du nemlig få mere omsætning ud af de i forvejen mange besøgende på din webshop.

Hvordan arbejder man med CRO?

Det er vigtigt at finde en god samarbejdspartner, der allerede har erfaring med CRO, og er dygtige til at kigge ind i dataen. Data er nemlig nøglen til succesfuld CRO, hvor det er vigtigt først og fremmest at opstille forskellige hypoteser og teste dem af, for derefter at kigge på, hvad dataen viser. Gør du det modsatte, og baserer dine optimeringer på fornemmelser og inspiration fra andre webshops, ender det i fleste tilfælde med at blive dyrt og give dårlige resultater.

Hypoteserne bør nemlig også opstilles med grundlag i den eksisterende data, hvor en analyse af, hvor de besøgende falder fra, kan være grundlaget for at opsætte forskellige splittests. Her kan man arbejde med forskellige designmæssige elementer, et ensartet udtryk eller tryghedsskabende elementer som eksempelvis tydeliggørelse af tilgængeligheden af webshoppens kundeservice.

Det er vigtigt at tage med, at arbejdet med din konverteringsrate er en proces du løbende bør arbejde med, da den altid kan forbedres og dermed konvertere flere af dine besøgende. Dette kan i sidste ende have stor betydning og være afgørende for din webshops succes.