Gode råd til en bedre søvn

0
63

Har du i bare 1-2 døgn haft afbrudt søvn eller haft svært ved at falde i søvn, ved du alt om, hvor meget den natlige hvile betyder for dine hverdage. Er du træt og ikke udhvilet, vil din evne til at koncentrere dig være væsentligt nedsat. Du vil have en kortere lunte, og dit mentale overskud vil være i bund.

Dette har ikke kun konsekvenser for dig men også for dine nærmeste omgivelser.

Hos Sovbedre.com kan du finde alt fra senge over puder og madrasser til sengetøj, som alt sammen kan hjælpe dig med at få en bedre søvn.

Herunder får du gode råd til at opnå en sammenhængende søvn, så du kan vågne op udhvilet, frisk og afslappet.

Tip #1: Sørg for at sove komfortabelt

En seng er langt fra bare en seng. For at kunne opnå en bedre søvn er det afgørende, at du forholder dig til kvaliteten af din seng. Du skal sørge for at ligge i sunde soveforhold. Her spiller madrassen i din seng en vigtig rolle.

Hos mange mennesker skyldes den forringede søvnkvalitet, at de vågner op flere gange om natten på grund af fysisk ubehag. Det kan afbryde din søvn, hvis du vender dig i din seng og mærker fysiske gener. Din seng skal give dig den støtte, som du har brug for.

I denne forbindelse skal du forholde dig til fastheden af din madras. De fremstilles med forskellige hårdheder. Når du skal vælge madras, skal du tage hensyn til din kropsvægt. Des mere du vejer, des hårdere og mere fast en madras har du brug for.

Madrasser designes med forskellige materialer. De blødeste og mest støttende er dem, der er lavet af memory foam og har en kerne af latex.

Tip #2: Skab det sundeste sovemiljø

Selvom du har en god seng, der er udvalgt til at aflaste din krop optimalt, kan du alligevel opleve søvnafbrydelser om natten. Miljøet i soveværelset vil have stor indflydelse på kvaliteten på din søvn. Er der for koldt, kan du vågne op, fordi en arm eller et ben fryser. Og er der for varmt, kan du have svært ved at finde ro og falde i søvn.

Det optimale er at have mellem 10-15 grader i soveværelset. Der skal luftes ud dagligt, så sved- og støvpartikler fjernes, og der kommer frisk og ren luft ind i rummet. Den daglige udluftning skal også finde sted i vinterhalvåret.

Tip #3: Indret dit soveværelse så det indbyder til ro

Er der rod i soveværelset, kan det influere negativt på din søvn. Et soveværelse skal være et sted, som inviterer til ro og afslapning mentalt. Din hjerne vil mere eller mindre bevidst blive påvirket, hvis der er kasser, rod på gulvet og hjørner med efterladenskaber. Den vil blive påvirket af det visuelle kaos, og det kan skabe forstyrrelser for din søvn.

Der findes masser af simple, billige og funktionelle løsninger til at gennemføre intelligent opbevaring af tøj, sko og tilbehør. Det kan være bedrollere, som findes i alverdens størrelser og udformninger.