Bliver iGaming den nye industri på verdensplan?

0
29

I lang tid var det guld, der dominerede verdensmarked. Så kom olien, det sorte guld, og nu er det måske i stedet ved at blive silikone eller i hvert fald de mange elektroniske dippedutter, man kan lave ud af silikone. Alle, i de udviklede lande såvel som uden for dem, vil gerne have en computer og en mobil. Jo mere fritid vi får, jo mere tid ser det tilmed ud til, at vi ender med at bruge online eller i hvert fald på computere i det hele taget.

Derfor er det heller ikke nødvendigvis svært at forstå, at gaming er en af de mange nye store industrier på verdensplan. De store tech-giganter er i hvert fald allerede skudt til vejrs på nærmest samtlige af de globale ranglister, når det kommer til omsætning og lignende.

Det har de gjort på baggrund af produktion af mobiltelefoner, softwareløsninger eller noget helt tredje. iGaming-industrien passer som fod i hose i den sammenhæng, og det kan ses på eksplosionen i online casinoer og andre iGaming sider, hvor man kan vædde online.

Gaming – fabrikation og sponsorater

Særligt i den Vestlige verden er det i hvert fald blevet set, hvordan iGaming kan tjene milliarder ind. Endda til sådan en grad at almindelige computerspil er begyndt at forsøge at kopiere casino-formlen.

På det seneste er det ligeledes også blevet bevist, at der kan tjenes store penge på at spille bestemte computerspil på professionelt plan. Faktisk kan det tjenes så gode penge, at der årligt afholdes turneringer i store haller med massevis af besøgende, store pengepriser og hold med måske endnu større sponsorater.

Der er altså ingen tvivl om, at gaming et stort, særligt i Vesten og Norden. Og dermed er der også tale om et enormt stort marked for gambling og betting: Tag bare et kig på disse nyheder om iGaming i Sverige. Der er intet tegn på, at det stopper i Danmark eller nogen af vores nabolande mod nord.

Til gengæld vil gaming-branchen vokse i takt med at flere får computere og tid til at spille på dem. Der kan dog i allerhøjeste grad også argumenteres for, at gaming i virkeligheden aldrig vil nå den slags højder. Det kan trodsalt aldrig forudsiges.

Eller hvad?

Først og fremmest kan der peges på, at i hvert fald den mest stereotype del af gaming-branchen ikke er særligt alsidig. Særligt ikke hvad angår målgruppe. For indeværende appelleres der meget til unge mænd, hvilket betyder, at gaming-industrien i høj grad afhænger af denne målgruppe.

Når gaming ikke længere er sejt, er eventyret ovre.

Desuden skal vi nok i det hele taget bare ikke regne med, at spilproducenter eller sponsorer nogensinde vil kunne trække op på siden af de store softwaregiganter. Det er dog umuligt at ignorere den eksplosive vækst, som gaming har oplevet i alle sine mange former. Især indenfor iGaming, der endda har formået at sprede sig til almindelige spiludbydere, der ser muligheder for at tjene endnu mere ved at inkludere gambling i almindelige computerspil.