spot_img
ForsideNyhederneNystartet iværksætter? Sådan kommer du i gang med at sende fakturaer

Nystartet iværksætter? Sådan kommer du i gang med at sende fakturaer

Som nystartet iværksætter er der mange ting at holde styr på. Ikke mindst skal der kunder i forretningen, så der kan komme penge i kassen. Og for at der kan komme det, skal du sende fakturaer til dine kunder. Men hvordan kommer du lige i gang med det? Og hvad skal en faktura indeholde, for at den er gyldig? Det ser vi nærmere på her.

Dette skal en faktura indeholde

Når du sender en faktura til en kunde, er der nogle forskellige oplysninger, som skal med på fakturaen, før at den tæller som en gyldig faktura. Her kan du se, hvilke krav SKAT stiller til en gyldig faktura:

  • Fakturadato – altså den dato, fakturaen er udsted
  • Et fakturanummer, der er fortløbende og indgår i en nummerserie
  • Navn, adresse og CVR.nr. (eller alternativt SE-nummer) på din virksomhed
  • Købers navn og adresse
  • Navn på ydelse eller vare, der er solgt, samt antallet heraf
  • Leveringsdato – dog kun i tilfælde af, at denne afviger fra fakturadatoen
  • Prisen uden moms
  • Gældende momssats
  • Prisen inkl. moms

Som du kan se, er der altså en hel del oplysninger, du skal huske at have med, før din faktura er gyldig iflg. SKAT.

Sådan laver du en faktura

En faktura kan laves på mange måder. Du kan i princippet vælge at skrive den på bagsiden af en konvolut. Andre vælger at sætte en skabelon op i Word eller Excel for at gøre det lettere – men finder som regel ud af, at det ikke er så let endda, da hverken Word eller Excel er særlig godt egnet til at lave skabeloner i.

Derfor vælger mange i sidste ende også at investere i et regnskabsprogram, der enkelt og nemt kan klare fakturaerne for dig. Et sådant program koster imidlertid penge, og føler du ikke, at du er parat til at investere i et regnskabsprogram, kan du i stedet bruge en fakturaskabelon, der er udviklet til formålet. F.eks. har e-conomic lavet en faktura skabelon, der er gratis at bruge, men stadig gør det nemt for dig, og samtidig ser professionel ud, når kunden modtager den.

Husk betalingsfristen

Inden du sender den første faktura afsted, skal du også huske at gøre dig nogle tanker om betalingsfristen. Større virksomheder kan i nogle tilfælde forvente at kunne få betalingsfrister på en måned eller sågar flere måneder, men et godt tip er at holde en forholdsvis kort betalingsfrist på 5-14 dage, så du undgår at have en stor del af din likviditet bundet op i ubetalte fakturaer. Det bliver du glad for, når først der begynder at ske mere og mere salg i din virksomhed.

latest articles