Få en mere relevant og interessant hjemmeside

0
72

Dette indlæg er betalt og lavet i samarbejde med de sider der linkes til.

Hvordan bliver din hjemmeside eller din webshop mere relevant og interessant at klikke sig ind på? Det spørgsmål skal alle, der bestyrer en hjemmeside eller en webshop, stille sig selv – for en onlinebutik er ikke som en fysisk butik. Du kan ikke regne med, at kunderne kommer til din onlinebutik, når du har lavet en hjemmeside. En smule modsat den fysiske butik skal kunder have hjælp til overhovedet at finde din butik. Du kan ikke bare købe en butik på hovedgaden, som kunderne går forbi – det er en smule mere indviklet.

En autentisk hjemmeside kommer ikke af sig selv

Hvorfor så gøre sig den ulejlighed at gøre hjemmesiden mere interessant, relevant og brugervenlig? Fordi du lever af dine kunder, og fordi konkurrencen er hård. Er dine kunder ikke tilfredse med din hjemmeside, finder de andre steder, hvor de kan finde de samme produkter. Det, du skal gøre, er derfor at give din hjemmeside og dit brand noget personlighed og noget trafik. En idé kunne være at skabe en persona.

En persona repræsenterer den målgruppe, du forsøger at ramme. Der er forskellige værktøjer, du kan bruge til at udarbejde denne persona. En persona er relevant, fordi du får et udgangspunkt, du kan koncentrere din marketing omkring. Vil du vide mere om personaer, kan du læse her. Med en persona får du en kvalificeret idé om, hvordan du gør hjemmesiden eller webshoppen relevant, fordi du ved, hvem du skal gøre den relevant og interessant for. Derfra kan du begynde at strømline din markedsføring, så der er en rød tråd, og så kunderne kan se pointen i at bruge din hjemmeside.

Behovet for flere besøgende er essentielt

Tilbage til hovedgaden. Din butik skal have besøg af kunder – hvordan løser du det problem? Her handler det om at finde kunderne, der hvor de er. En stor del af dine kunder vil højst sandsynligt komme fra Google. Det handler derfor om at komme til tops i søgeresultaterne, når kunderne søger på dine produkter. Derudover skal du have opbygget et stærkt netværk om din hjemmeside. Den skal gerne forbindes til andre sider, som kan give dig troværdighed og trafik.

Når du f.eks. vil skrive en reklame til en hjemmeside eller blog, skal du naturligvis vælge den, hvor dine kunder er. Hvis du kan smide et link til din hjemmeside samt nogle gode og stærke ord om dit produkt, som din persona vil synes godt om, har du måske allerede fået kunder på siden.

Gå ikke glip af en god omsætning

Din markedsføring skal være rimeligt skarp, hvis du vil have kunder på siden. Det forudsætter, at du selv har en smule styr på marketing, eller at du finder nogen, som har. I en webshop har du ikke samme behov for en sælger som i en fysisk butik. Du har til gengæld behov for stærk onlinemarketing, så dine kunder kan finde hen til din hjemmeside, får lyst til at blive på din hjemmeside og finder den både relevant og interessant.