Mange industrier er blevet ramt og coronavirussen, og mad- og cateringindustrien er bestemt ikke gået fri. Selvom det altid har været en branche, der har lagt høj vægt på sundhed og hygiejne, stilles der nu nye krav til alle. Det betyder også, at nogle initiativer ikke vil fungere godt i den kommende tid, mens andre vil stortrives. Vi kigger nærmere på denne tendens, og hvad du skal være opmærksom på i en fremtid efter COVID.
Fra buffer til portioner
En af de tydeligste forskelle er, at buffeten er blevet mere eller mindre skrottet. Før i tiden ville caféer, restauranter og cateringfirmaer være i stand til at spare penge på at oprette lækre buffeter, som der kunder kunne bestille. På grund af smittefaren går den ikke længere. Du skal derfor være opmærksom på, at din forretningsmodel vil fungere godt som enkelt portioner – både nu og i fremtiden, hvis der skulle ske nye udbrud.
Hvis du er for afhængig af modellen med buffeter, kan du risikere at gå hårdere tider i møde. Vær omstillingsparat – og hav altid en plan B klar i ærmet!
Kundernes fokus på sundhed
I en verden med corona vil kunder have fornyet fokus på sundhed, og at den mad, der serveres, giver dem og deres immunforsvar et boost. Der er, derfor en masse nye muligheder, der popper op i disse tider, hvis man griber chancen.
Du kan fx lave retter med temaer som superfood eller CBD, der føjer mere værdi til kundens oplevelse – og giver dem den velvære, de har brug for. Hvis du serverer alkohol, skal du dog også være tænke over, hvilken indvirkning det kan have på indtagelsen af CBD, selvom undersøgelserne på området er sparsom. Derfor er det bedst at sætte sig ind i blanding mellem CBD og alkohol, inden du tager den beslutning. Og informér altid kunden!
Du kan også offentliggøre en forklaring på din hjemmeside, der viser præcis, hvordan I sørger for, at jeres mad er lavet under ordentlige og rene forhold. Det vil give jeres madglade klienter en følelse af sikkerhed og højst sandsynligt tiltrække flere.
Fødevareproduktion
COVID-19 har også været med til at sætte fokus på den måde, som vi producerer vores fødevarer på – især når det kommer til kødindustrien. Det står nemlig klart, at sygdomme som corona spredes til dels på grund af den måde, som dyr sættes sammen på i store mængder og under unaturlige forhold.
Hvis du sætter dig ind i, hvordan dine producenter behandler deres dyr og dyrker deres afgrøder, så kan det give dig en unik vinkel på din forretning, som kunderne vil værdsætte, da de nu selv har kunne mærke konsekvenserne på egen krop.
Nye samarbejdspartnere: Tænk ud af boksen!
Det er ikke kun corona, der har præget 2020. Det har været en bevægelse mod større social retfærdighed, og det betyder også, at du måske skal tænke lidt ud af boksen. I stedet for altid at gå efter det etablerede navn, bør du måske skabe nye forretningsrelationer med mindre selskaber – ligegyldigt, om det handler om fødevarer, kokke, levering, marketing og andet.Når du vælger at samarbejde med folk, der måske ikke er lige som dig selv eller tænker som dig selv, er der et potentiale for at skabe nye, innovative idéer, som giver dig og din business en fordel på markedet.