Danskernes bruger internet & bredbånd som aldrig før

0
54

En ny undersøgelse viser, at den hyppigste årsag til, at danskerne ikke undersøger markedet for billigere eller bedre internetløsninger, er, at de ikke gider at bruge tid på det. Hvilket er syndt, da der i virkeligheden er mange penge at spare! Her er et overblik over danskernes vilde forbrug af streaming, internet og bredbånd.

Vores verden er digital

Informations- og kommunikationsteknologier får en stadig større rolle i vores arbejds- og privatliv. Dette sker i takt med, at digitale innovationer omformer vores samfund og økonomi med høj hastighed. Nye mobile og digitale teknologier, Big Data og internetforbundne produkter giver ufattelige muligheder, der kan skabe vækst og forbedre vores liv i form af nye smarte løsninger.

Internettet har potentiale til at fremme demokratiet, den kulturelle mangfoldighed og menneskerettigheder såsom ytringsfrihed og informationsfrihed. Livet online er blevet en fast del af hverdagen for størstedelen af befolkningen mellem 16-89 år. I 2019 sender eller modtager 90 pct. e-mails, 88 pct. tjekker deres netbank, mens 81 pct. søger information om varer eller tjenester på internettet. Ud over de mere traditionelle anvendelsesformål bruger 76 pct. af danskerne internettet til at gå på sociale medier, 72 pct. sender meddelelser via Messenger og 52 pct. har ringet op med lyd- og videoopkald over nettet fx Skype. Du kan alt! Find en boligadvokat, date, finde opskrifter, spille spil og meget mere.

Stigende bredbåndsforbrug

Danskerne er begejstrede for det hurtigste bredbåndsforbindelser betyder, at Danmark i midten af 2018 havde 866.000 forbindelser med en hastighed på mindst 100 Mbit/s. Hurtige bredbåndsabonnementer har siden midten af 2017 taget et spring fra at udgøre 21 pct. Til 34 pct. af alle bredbåndsforbindelser – i runde tak fra hver femte til hver tredje forbindelse.

Hver femte internetforbindelse kører nu i topfart. Samtidig er danskernes mobile dataforbrug steget med knap 50% på ét år. Flere og flere danskere surfer med høj hastighed på deres bredbåndsforbindelse. Telebranchen investerer hvert år store summer i den digitale infrastruktur, men der er tyndt befolkede områder, hvor der er så langt mellem husene, at det er svært for teleselskaberne at gøre en god forretning.

Danskernes forbrug af internet og bredbånd er tæt forbundet med hinanden. Danskerne er generelt bare langt mere på nettet og udsigterne viser, at den ikke kommer til at opleve et dyk det næste meget lange stykke tid.

Danskerne streamer som aldrig før

Danskerne har for alvor fået smag for at se TV på nettet. Mens vi i stigende grad vender ryggen til det traditionelle tv-kiggeri, stormer det digitale TV-marked frem. De nyeste tal viser eksempelvis, at TV 2´s streamingtjeneste TV 2 Play har fået 100.000 nye kunder og samlet set har rundet 450.000 betalende kunder. Det er rekordvækst målt på antal nye kunder på TV 2 Play.

Det største lyst til streaming kan blive tv-selskabernes redning . Stor tv-selskaber som TV 2, Nordic Entertainment Group og Discovery Network er alle presset af faldende seertal på det traditionelle flow-tv og en reklameomsætning, der er presset.