Sådan har forskellige firmaer skaffet kapital gennem tiden

0
220

Når nye virksomheder stiftes, eller når virksomheder når en skillevej, er der nødt til og tænkes i nye banner. Et af de store spørgsmål, som der oftest tænkes i er, hvordan skaffer vi kapital? Vi vil i denne artikel komme ind på, nogle af de forskellige måder, som forskellige virksomheder gennem tiden har brugt til og etablere sig og/eller overleve.

Alle virksomheder skal bruge kapital til og starte, men de fleste virksomheder skal bruge endnu flere til og vækste aggressivt. Læs med og find ud af, hvordan forskellige selskaber har båret sig ad.

Facebook – investeringsrunder 

Facebook blev stiftet af den universitetsstuderende Mark Zuckerberg, og har du ikke set filmen The Social Network, kan vi fortælle at Facebook benyttede seedningsrunder, hvor der blev søgt om flere og flere investeringer, i takt med at selskabet voksede. Der var flere store erhvervsprofiler, som kunne se fornuften i og investere i Facebook i et tidligt stadie, og da selskabet havde vokset sig stort nok gennem kapitalfonde og angel investors, var næste step og skaffe kapital på, ved og gå på børsen, så hele verdenen kunne investere i Facebook.

FedEx – Vegas vejen

FedEx er ikke så udbredt i Danmark, men er et af verdens største pakkeleveringsselskaber, som blandt andet har inspireret de mere kendte UPS og DHL. FedEx har en lidt anden historie, og de blev etableret ret hurtigt af 2 unge studerende, men efter et par år nåede FedEx til et punkt hvor der kun var et par hundrede dollars tilbage i kassen, og ikke engang havde til næste lønudbetaling. Den ene ejer besluttede sig derfor, at hæve alle pengene og tage til Las Vegas, hvor pengene blev gamblet og heldigvis mange doblet, og FedEx havde nu kapital til og overleve.

Den gang var der ikke online casinoer, så han var nødt til og køre hele vejen til Las Vegas, men ønsker du og prøve samme taktik, kan du let finde et godt online casino hos thecasinoguide.com/dk/

Den almindelige iværksætter

Derudover er der også den klassiske vej og gå, som de fleste nye iværksættere beslutter sig for, at benytte, nemlig; at gå ned i banken og spørge efter et banklån.

Formålet med hver type af investeringsmuligheder handler helt om målet, hvor Facebook-vejen handler om og skabe noget større, hvor du ikke er bange for og miste ejerskab, da du også opnår mindre risiko, da du intet skylder, hvis det går galt. Filosofien her er oftest “det er bedre og eje lidt af en succes, end 100% af en fiasko”.

FedEx vejen er nok den mest risikable, og den mindst anbefalelsesværdige måde og skaffe kapital til din virksomhed.

Den sidste option, hvor du snakker med banken, er nok den metode de fleste benytter sig af, især dem som bare ønsker og vækste organisk og måske kun leder efter 50.000 til 100.000 kr til og starte sin virksomhed op med.