Sådan får du mere fokus på din forretning

0
48

Som selvstændigt erhvervsdrivende kan det af og til være svært at bevare fokus. Der skal løses en lang række opgaver indenfor salg, bogholderi, markedsføring, personaleledelse, lagerstyring, produktudvikling… ja, listen bliver nærmest ved i det uendelige, og det virker måske derfor meget naturligt, at du som ejer mister fokus fra tid til anden.

Problemet er bare, at det er som gift for din forretning, når du mister fokus. Markedsføringen begynder måske at halte, regninger bliver ikke betalt til tiden, produkter eller ydelser ikke leveret til tiden, osv. Det er en farlig spiral at komme ind i, og du bør derfor gøre alt for at undgå, at det sker. Men hvordan bevarer du så fokus, når opgaverne hober sig op?

Det gyldne svar er uddelegering.

Uddeleger virksomhedens opgaver

Når du er nået til et punkt hvor du – og dine medarbejdere, hvis du har nogle af dem – ikke kan holde fokus længere, er det på tide at få hjælp til nogle af opgaverne. Det kan gøres på mange måder, men her ser vi nærmere på tre forslag, som hjælper effektivt.

Hyr et eksternt bureau

Den første løsning er at hyre et eksternt bureau. Hvis du kan se, at jeres online markedsføring er begyndt at udvikle sig i den forkerte retning, er det måske på høje tide at indlede et samarbejde med et reklamebureau, der har styr på den del. Flyder fakturaerne rundt både online og offline, er det måske også på tide at hyre et regnskabsbureau til at tage sig af den del. Har i ikke tid til at opdatere jeres hjemmeside… ja, det giver vel sig selv. Overvej at samarbejde med et bureau, så du kan få fokus på forretningen igen.

Ansæt en medarbejder

Der er mange fordele ved at samarbejde med et bureau, men hvis du af den ene eller anden årsag ikke har mulighed for det, kan du i stedet ansætte en medarbejder i din virksomhed til at klare de opgaver, der ikke er styr på. Halter salget? Ansæt en sælger. Står produktudviklingen stille? Ansæt en produktudvikler. Logikken er den samme som ved et bureau, og frigiver tid til at fokusere på din forretning.

Kombiner de to med en freelancer

Hvis du ikke ønsker at ansætte en fast medarbejder, men heller ikke føler dig parat til at hyre et bureau, kan du vælge at gå mellemvejen ved at ansætte en freelancer. Freelanceren er ikke fast tilknyttet, men arbejder kun for din virksomhed i det omfang, der er behov for.

Fordelen er altså, at løsningen er mere fleksibel ift. en fast ansættelse, men omvendt er det ofte også dyrere time for time. Det er dog stadig en bedre løsning end ikke at gøre noget – når først fokus er ved at gå op i røg og damp, er det at gøre ingenting den værste beslutning, du kan træffe.