Derfor bør du prioritere førerkort og takografer

0
38

Arbejder du i transportbranchen? Så ved du med garanti hvor vigtigt det er at have styr på aflæsning af førerkort. Og du ved sikkert også hvor besværligt det kan være.

Størstedelen af de danske transportvirksomheder benytter digitale takografer, hvor det er et krav med et personligt førerkort. Hvor og hvordan det skal bruges, findes i køre- og hviletidsbekendtgørelsen. Der hvor mange virksomheder oplever problemer, er når et førerkort udløber. Der er nemlig et relativt lille vindue for fornyelsen, hvor man skal søge om et nyt senest 15 dage før det udløber. Og for at gøre det lidt mere indviklet, kan man først ansøge om et nyt 2 måneder før det udløber. Dette kan blive et problem, hvis en fører eksempelvis har ferie før eller efter en længere tur, og derved kan få svært ved at indsende ansøgningen i tide.

Et billede, der indeholder udendørs, jord, vej

Automatisk genereret beskrivelse

Aflæsningen er heller ikke altid lige let. Når der bliver udført kontrol, bliver der bl.a. aflæst om alle data er indsendt korrekt. Dette gælder både data for chauffør og bil. Der bliver også kontrolleret om både tachograf og førerkort bliver brugt korrekt. Samtidig bliver der tjekket op på om køre-hviletidsreglerne bliver overholdt. Netop denne del er særligt vigtig, da færdselsstyrelsen kan se meget langt tilbage i historikken. Hvis der ikke er styr på disse ting, kan det give bøder på op til 6000 kroner pr. dag man kontrolleres for. Hvis du har 5 biler, og der er fejl i registreringen på 3 af dem i en uge, vil det altså kunne koste op imod 126.000 kroner.

Derfor er det vigtigt at jeres system er nemt at bruge, så chaufførerne ikke laver fejl, og så det er nemt at oplære nye chauffører i procedurerne. Samtidig er det for mange virksomheder væsentligt at kunne se deres data i en overskuelig visning, så man selv kan holde øje med om der er problemer med ovenstående. Hvis man selv kan spotte problemerne før man indkaldes til kontrol, kan man minimere skaderne betragteligt. En anden væsentlig faktor er også, at du kan få hjælp hvis du har brug for det. Eksempelvis oplevede mange virksomheder problemer ved aflæsning af deres takografer, efter der kom et nyt førerkort på banen. I sådan et tilfælde er det ekstremt vigtigt for dig og din virksomhed, at i kan få hurtig og effektiv hjælp.

Et billede, der indeholder himmel, skilt, udendørs

Automatisk genereret beskrivelse

Afhængig af hvor stramt jeres kørselsprogram er, er det også relevant at undersøge om man har behov for en løsning man kan ”slukke” for, eller på anden vis lave et særskilt kørselsregnskab. Ofte har man mindre ture der ikke er underlagte køre-hviletidsreglerne, og her er det vigtigt at man kan skelne disse fra hinanden. Har du eksempelvis en mindre lastbil på under 7,5 ton, kan du nemlig sagtens sende lærlingen eller speditøren af sted efter materialer, uden at det går ud over køre-hviletidsreglerne.

Hvis din løsning pr. automatik registrerer al kørsel, uden at du kan markere hvad der er underlagt køre-hviletidsreglerne, kan dette meget hurtigt give rod i kørselsregnskabet – og dermed kan man risikere at få bøder. Selv hvis alt kørslen er registreret, kan det give bøder hvis det ikke er registreret korrekt. Samtidig kan det ofte blive svært for dig selv at holde styr på chaufførernes kørsel, hvis det hele ligger i én stor bunke.