Hvad koster det at starte en virksomhed?

0
12

Blogindlægget indeholder sponsorerede links.

I dag er det muligt at starte et selskab – nærmere betegnet et iværksætterselskab – for blot 1 krone. Det betyder dog desværre ikke, at man nødvendigvis kan skabe en succesfuld virksomhed med så få midler. Ofte skal der en del flere penge til, da der allerede i opstartsfasen skal afholdes udgifter til bl.a. computerudstyr, forsikringer og meget mere. Listen over opstartsudgifter er lang, hvorfor det er på sin plads med en hel artikel om emnet.

Uanset hvem man spørger, så er det ikke muligt at få et konkret svar på dette spørgsmål. Hvad det koster at starte en virksomhed vil nemlig afhænge af rigtig mange ting. Det har for eksempel noget at sige, hvilken type virksomhed du ønsker at starte. Det er mht. økonomien ikke helt underordnet, om du ønsker at stable en restaurant eller en mindre it-virksomhed på benene. Hvad drømmer du om?

Opstartsudgifter

Uanset hvor sparsommelig man forsøger at være, så kommer man desværre ikke uden om, at der er en masse opstartsudgifter forbundet med at starte en virksomhed. Der er tale om både større og mindre poster, som under alle omstændigheder vil løbe op i en del penge. Selvom ingen virksomheder er ens, så vil de fleste virksomhedsejere sætte penge af til følgende i forbindelse med opstarten:

  • Erhvervskonto
  • Logo og webudvikling
  • Bogholderi
  • Forsikringer (saml dem hos ét forsikringsselskab)
  • Depositum til kontor

Fortsæt selv listen og læg derefter et budget. Du skal mere specifikt lægge et etableringsbudget. Få hjælp fra en lokal bogholder eller revisor, hvis du har svært ved at løse opgaven på egen hånd. Intet bør overlades til tilfældighederne.

Eventuelle investeringer

Pengene kan hurtigt få ben at gå på, hvis der skal investeres i både firmabil, trailer, computerudstyr m.v. Det er desværre en kendsgerning, at det koster penge at tjene penge. Eventuelle investeringer er investeringer, som man kan overveje at gøre brug af, hvis man mener, at det vil gavne ens forretning på den ene eller anden måde. Vi gennemgår to eksempler nedenfor:

Eksempel 1: Tømrer – Skal du kunne servicere kunder i et stort geografisk område, så skal du bruge en firmabil, for eksempel en varevogn. Kan den valgte varevogn mod forventning ikke rumme al værktøj, materialer og maskiner, så kan du overveje at købe en passende trailer. De fleste tømrere vil dog fint kunne klare sig med en rummelig varevogn. 

Eksempel 2: Grafisk designer – Som grafisk designer tilbringer du det meste af din arbejdstid foran en computer. Derfor bør du unde dig selv den absolut bedste computer, hvor der ikke skal være en finger at sætte på hverken harddisk, opløsning eller ydeevne. Derudover bør der investeres i diverse værktøjer til billedredigering m.v.